Gode råd ved genåbning

  • Definér din forretnings kritiske områder, både set ud fra personalets og kundernes synspunkt.
  • Et kritisk punkt kunne være dørhåndtag, borde, diske, gelænder, stolekant, dankort automaten, kasseapparater, vandhanen på toiletter, telefoner m.v.
  • Fastsæt en rengøringsprocedure for hyppighed, så alle ved, hvornår der er blevet rengjort. Sørg for, at alt personale kender til de kritiske områder, og sørg for, at alle ved, hvordan der rengøres og hvor hyppigt.
  • Det kan være en god idé at sætte et skilt op for seneste rengøring på toiletterne, som man kender det fra store offentlige toiletter.
  • Sørg for løbende at fylde op med sæbe, sprit, aftørringspapir på toiletterne.
  • Overvej om dit personale skal være iført (bomulds)handsker, hvis dit sted kræver opdækning af service. Det kan medvirke til, at dine gæster får følelsen af, at du også her har tænkt over, hvad dine gæster kunne have af overvejelser ved at komme på udespisninger igen.
  • Overvej om der skal opsættes afskærmning, både ved siddepladserne og ved disk.
  • Menukort kunne være et selvstændigt kritisk punkt, overvej derfor brug af tavler i stedet for. Fx en type som personalet, kan medbringe til bordet med menuen eller sættes på disken.
  • Overvej om der på hvert bord skal stilles en flaske håndsprit til fri afbenyttelse. Sørg da for, at disse også bliver tørret med hyppighed.
  • Overvej om salt & peber kværne skal sættes frem - eller om der skal indkøbes portionskrydderier.
  • Generelt kan det være en god idé at være åben omkring rengøringsprocedurer på dit sted. Det kan give mange en følelse af, at der er styr på sagerne og at man har gennemtænkt en plan for en sikker og forsvarlig håndtering af stedets gæster.
  • Og naturligvis følge alle de almindelige og kendte hygiejneråd til fødevarebranchen.
  • Følg med på Sundhedsstyrelsen www.sst.dk, Erhvervsministeriet www.em.dk og Fødevarestyrelsen www.foedevarestyrelsen.dk

Tjekliste inden åbning

Det kan være en god idé at have styr på nedenstående inden din genåbning. Har du fx husket?: 

  • Håndsæbe til hyppig håndvask?
  • Creme som plejer huden?
  • Håndsprit til både personale og gæster/kunder?
  • Håndklæde-papir?
  • Aftørringsdesinfektion, fx IDZ rengøring, da det IKKE skal tørres af efterfølgende, så det sparer tid?
  • Skal vi mit personale bruge handsker ved betjening og servering?
  • Skal jeg bruge afskærmning af forskellig slags, både ved indgang til mit sted, mellem siddepladserne og ved diske?
  • Skal jeg købe tavler og tusch penne i stedet for at udlevere menukort?
  • Er den kendte oversigt fra sst.dk downloaded, så den kan hænges op ved indgangen til mit sted og evt. andre fællesområder?
  • Er der indkøbt ”hold afstand” mærker?
  • Er alt mit personale orienteret om mine forventninger til rengøringsrutiner? Bør jeg opsætte et skilt for rengøringsrutine i personaleområderne?
  • Har jeg fået opdateret min Facebook, instagram, LinkedIn og hjemmeside med, at jeg holder åbent igen?